گیاهان دارویی و ادویه ها

ادویه کوفته تبریزی

ادویه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی از معروفترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی می باشد و این غذا با تغییرات بسیار کمی در روش پخت، در تمام خانواده های ترک آماده و طبخ می شود.

کوفته تبریزی به کوفته مجلسی هم معروف است. اندازه این کوفته کمی بزرگ تر از کوفته های دیگر مناطق آذربایجان می باشد. این غذا بسیار لذیذ می باشد و در میان ایرانیان بسیار پر طرفدار است.

سبزی کوفته تبریزی شامل مرزه، ترخون، گشنیز،‌ جعفری، نعناع و شوید می باشد، و مواد میانی این کوفته شامل تخم مرغ پخته، آلو بخارا، زرشک، گردو و پیاز سرخ شده می باشد و یکی از دلایل اصلی برای خوشمزه بودن این غذا وجود همین مواد میانی داخل کوفته است.

ادویه های لازم برای پخت کوفته تبریزی:

ادویه های لازم برای پخت کوفته تبریزی شامل دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، زعفران، پودر گل سرخ و نمک می باشد.

دارچین برای پخت کوفته تبریزی:

این ادویه از قدیمی ترین ادویه ها می باشد. دارچین ادویه خوش طعم و دارای خواص و فواید زیادی می باشد. استفاده از دارچین در کوفته تبریزی باعث می شود که از مزایا و فواید این ادویه بهره مند شوید. دارچین برای کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید، جلوگیری از بیماری آلزایمر و عفونت، تقویت عملکرد بدن، جلوگیری از بیماری های قلبی، بهبود گردش خون، تسکین درد عضلات، جلوگیری از سرطان، کمک به هضم غذا و رفع مشکل گوارش و … و همچنین خوش بو کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

زردچوبه برای پخت کوفته تبریزی:

این ادویه به مدت هزاران سال است که در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد و دارای فواید بسیاری می باشد. به علت ترکیبات کورکومین موجود در زرد چوبه باعث شده که ازاین ادویه در پخت و پز مورد استفاده قرار گیرد. زردچوبه برای از بین بردن التهاب بدن، بهبود سلامت مغز و بیماری های عصبی و قلبی، جلوگیری از سرطان، جوان ماندن و تاخیر در پیری، درمان دیابت، بهبود ایمنی بدن، سم زدایی کبد و درمان اختلال دستگاه گوارش و … در پخت غذا مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین غذا را خوش رنگ می کند.

برای مطالعه مقاله تاریخچه ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

فلفل سیاه برای پخت کوفته تبریزی:

یکی دیگر از ادویه های کوفته تبریزی فلفل سیاه می باشد که علاوه بر طعم خوبی که به غذا می دهد شامل خواص بسیاری هم می باشد. این ادویه دارای ویتامین K، C، آهن و فیبر می باشد و همچنین ضد باکتری، تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می شود و از سرطان جلوگیری می کند.

زنجبیل برای پخت کوفته تبریزی:

زنجبیل یک ادویه بسیار فوق العاده می باشد که خواص و فواید بسیاری بر روی سلامتی بدن دارد. زنجبیل ادویه ای است که در بسیاری از غذاهای آسیایی و خاور میانه مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه برای مشکلات روده و معده بسیار مفید است و خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

زعفران برای پخت کوفته تبریزی:

زعفران ادویه ای گرم و خشک است و در بیشتر غذاها به صورت پودر استفاده قرار می گیرد. علاوه بر خاصیت بسیار زیادی که دارد، طعم بسیار مطبوعی به غذا می دهد. زعفران به هضم غذا کمک می کند و باعث تقویت معده می شود.

خرید ادویه

پودر گل سرخ برای پخت کوفته تبریزی:

گل سرخ همان گل محمدی یا گل گلاب می باشد که به صورت خشک شده و پودر مورد استفاده قرا می گیرد و علاوه بر خواص بسیار مفیدی که دارد دارای بوی فوق العاده ای است که باعث خوشبو شدن غذا می شود.

نمک برای پخت کوفته تبریزی:

به طور کلی در سراسر جهان برای پخت غذا از نمک استفاده می کنند و به غذت طعم می دهد. استفاده زیاد این ادویه باعث شور شدن غذا و مشکلاتی از جمله بالا رفتن فشار خون می شود. وجود نمک برای بدن ضروری می باشد ولی مصرف زیاد ان هم باعث به وجود آمدن فشار خون و ریسک حمله قلبی و سکته مغزی بشود.

فوت کوزه گری آشپزی خانم‌هایی که دارای دست پخت بسیار خوبی می باشند، استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف است. شاید دیده و شنیده باشید که بعضی‌ها غذاهایشان طعم و مزه دیگری دارد و خوشمزه‌تر به نظر می‌آید. علت آن هم استفاده به اندازه از ادویه ای می باشد و دیگر اینکه می دانند که برای پخت هر عذا از چه ادویه هایی استفاده کنند.

برای خرید اینترنتی ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “ادویه کوفته تبریزی

  1. Avatar عبدالفتاح گفت:

    تشکر بسیار زیاد از سایت شما واقع آموزنده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *