گیاهان دارویی و ادویه ها

ادویه جات مورد نیاز در خانه

ادویه جات مورد نیاز در خانه

ادویه ها پرمصرف ترین چاشنی های مورد استفاده در غذاهای ایرانی هستند. انواع مختلف ادویه ها در منزل و کابینت آشپزخانه خیلی از ماها وجود دارند که هر کدام برای طعم دهی به غذاهای مخصوص به کار برده می شوند. برخی را نیز می توانیم با ترکیب چند نوع ادویه به دست آوریم.

ادویه جات مورد نیاز در خانه:

در این مطلب قصد داریم به ادویه هایی که وجود آن ها در هر خانه ای لازم است بپردازیم و ادویه جات مورد نیاز در خانه و کاربرد هر یک را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

ادویه پلو:

ادویه پلویی که ترکیبی از گل سرخ محمدی، زیره، دارچین، زنجبیل، جوز هندی، میخک و هل است. بیشتر در طعم دار کردن لوبیا پلو و همچنین پلوهای مخلوط دیگر همانند کلم پلو، هویج پلو و گاها برای قیمه پلو به کار می رود.

خرید ادویه پلویی

ادویه آبگوشت:

زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، جوز هندی، بادیان و میخک ادویه آبگوشت را تشکیل می دهند. اغلب آبگوشت ایرانی با زردچوبه، فلفل و برگ بو درست می شود. اما استفاده از ترکیب مذکور با عنوان ادویه آبگوشت می تواند طعمی بسیار خوب به غذای شما بدهد.

خرید ادویه آبگوشت

ادویه ترشی:

ترشی نیز ادویه جات مخصوصی دارد که استفاده از آن ها باعث بخشیدن طعم بسیار بهتری به ترشی جات می شود. نعناع خشک، گلپر، تخم گشنیز، تخم سیاه دانه، زیره سیاه و سبز، کاری و زردچوبه ترکیب ادویه مخصوص ترشی است که معمولا این ادویه در تهیه ترشی لیته، ترشی مخلوط و هفت بیجار مورد استفاده قرار می گیرد. گلپر، زردچوبه و سیاهدانه نیز ترکیب ادویه ای مورد نیاز برای ترشی بادمجان است.

خرید ادویه ترشی

ادویه کباب تابه ای

ادویه کباب تابه ای

ادویه ماست و خیار:

برای طعم دهی به ماست و خیار از ترکیب ادویه هایی همچون فلفل سیاه، نعناع خشک، ریحان، مرزه، ترخان خشک و پودر گل محمدی استفاده می شود.

ادویه ماست و خیار

ادویه مرغ:

ادویه مورد نیاز برای درست کردن مرغ و خوراک مرغ، ادویه کورما، تیکا و گراماسلا که نوعی ادویه کاری بوده و حاصل ترکیب 20 نوع ادویه با فرمول خاص است، تهیه می شود. می توانید این ادویه را به صورت آماده از فروشگاه ها خریداری نمایید.

خرید ادویه مرغ

ادویه سوپ:

سوپ ها انواع مختلفی دارند و به طبع آن ادویه های خاصی نیز در هر کدام استفاده می شود و از سطحی گسترده و سلیقه ای برخوردارند. افراد بنا به ذائقه شخصی از آنها در سوپ شان استفاده می کنند. برای مثال کمی پودر آویشن به سوپ جو اضافه می کنند. ولی در کل برای انوع سوپ بهتر است از یک یا دو عدد برگ بو استفاده شود که طعمی خوش و بوی دلپذیر به سوپ ها می دهد و موقع سرو از داخل سوپ برداشته می شود.

ادویه فلافل:

زیره سبز، کاری، زنجبیل و فلفل قرمز ترکیب مورد نیاز برای ادویه فلافل هستند.

ادویه فلافل آبادان

ادویه کوکو سبزی:

ادویه هایی که در تهیه کوکوسبزی بهتر است استفاده شود عبارتند از: پودر گل محمدی، کاری، دارچین، فلفل سیاه که از شنبلیله خشک و پودر شده می توان به عنوان جایگزین ادویه کاری استفاده نمود.

ادویه قیمه

ادویه قیمه

ادویه مرغ و ماهی:

پودر سیر و زنجبیل بهترین ادویه ها برای از بین بردن بوی مرغ و ماهی هستند.

ادویه ماهی

ادویه کباب تابه ای:

در تهیه کباب تابه ای می توانید از ترکیب ادویه های فلفل سیاه، پودر لیمو عمانی، کمی زردچوبه و سماق استفاده نمایید.

ادویه گوشت:

از جوز هندی برای طعم دهی به گوشت خورشتی به طور خالص استفاده می شود. اما نباید بیشتر از 4 گرم جوز هندی استفاده نمود زیرا می تواند باعث فلج عضلات شود.

ادویه ترد کننده گوشت و مرغ

ادویه خورشت قیمه:

خورشت قیمه دارای ادویه های مخصوصی است که شامل پودر لیمو عمانی، دارچین و کمی پودر گل محمدی می شود. به صورت سلیقه ای می توان از گلاب نیز به جای پودر گل محمدی استفاده نمود.

ادویه چلو کباب:

سماق قهوه ای یا سماق قرمز ادویه مخصوص چلو کباب است که شما بسته به ذائقه خود می توانید از هر کدام استفاده کنید. سماق قرمز رنگ دهنده و کمی ترش مانند است و سماق قهوه ای رنگ دهندگی نداشته ولی درجه ترشی آن بیشتر است. دلیل استفاده از سماق در سرو کباب، وجود نوعی سم در گوشت کباب شده است که سماق آن را خنثی می کند.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *