گیاهان

چگونگی رشد پلومریا

چگونگی رشد پلومریا

پلومریا یک درخت گرمسیری بوده و سرعت رشد بالایی دارد و بین ماه­ های آبان و فروردین شکوفه­ های معطر فراوانی را تولید می­ کند. پلومریا یک درخت کوچک بوده و در هنگام بلوغ ارتفاع آن به 9 متر می ­رسد. پلومریا برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد. اگرچه این گیاه نمی­ تواند یخ­زدگی در زمستان را تحمل کند، اما در صورت سرد شدن هوا می­ توان آن را به داخل یک ظرف منتقل و به خانه آورد. با انتخاب مکان مناسب، عدم آبیاری بیش از حد و مراقبت فصلی می ­توانید پلومریا قوی و زیبایی را داشته باشید.

انتخاب محیط و مواد مناسب برای پلومریا:

در بخش اول مقاله به چگونگی آماده سازی محیط رشد پلومریا می پردازیم.

1. مکان گرم را برای رشد پلومریا انتخاب کنید:

پلومریا به دمای حدود 18 تا 27 درجه سانتیگراد نیاز دارد. این درخت در دمای پایین­تر از 13 درجه سانتیگراد از بین می ­رود. هر قسمتی از گیاه که در معرض دمای انجماد قرار ب­گیرد از بین می­رود. بنابراین، انتخاب مکان مناسب بسیار مهم است. اگر اقلیم شما دارای فصول سرد با دمای کمتر از 13 درجه سانتیگراد است پلومریا را در بیرون کشت نکنید. آن را در ظرفی کشت کنید که بتوانید در هنگام سرد شدن هوا به داخل خانه منتقل کنید.

اگرچه پلومریا به دمای مشخصی نیاز دارد، اما از این لحاظ انعطاف­ پذیر بوده و می ­توانید در محیط بیرون یا داخل خانه شکوفه تولید کند. پلومریا می­ تواند در دما های بسیار بالا، حتی بیش از 38 درجه سانتیگراد زنده بماند.

مکان گرم را برای رشد پلومریا انتخاب کنید

مکان گرم را برای رشد پلومریا انتخاب کنید

2. نور آفتاب کافی برای رشد پلومریا:

پلومریا در نور کامل آفتاب که حداقل 6 ساعت در روز است رشد می­ کند. مکانی را پیدا کنید که در آن درخت به طور منظم در معرض نور آفتاب قرار گرفته باشد. اگر در داخل خانه یا گلخانه رشد می­ دهید، بهتر است آن را در نزیک پنجره بزرگ با نور زیاد قرار دهید.

نور آفتاب کافی برای رشد پلومریا

نور آفتاب کافی برای رشد پلومریا

3. وجود فضای کافی برای رشد پلومریا:

اگر گیاه خود را در محیط بیرون کشت می­ کنید، می­ توانید آن را به همراه گلدان در زمین بکارید. در صورت کاشت پلومریا در زمین، آن­ها بایستی 3 تا 6 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا ریشه­ ها فضای کافی برای رشد را داشته باشند. می ­توانید توده ریشه را در سوراخی با اندازه 2 تا 3 برابر آن قرار دهید. مکانی را برای کشت انتخاب کنید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد و پس از بارندگی آب جمع نشود. مکانی که پلومریا در آن کشت شده و در معرض آفتاب قرار می ­گیرد نباید در نزدیک دیوار آجری یا بتونی باشد.

وجود فضای کافی برای رشد پلومریا

وجود فضای کافی برای رشد پلومریا

4. از گلدان های ژله ای استفاده کنید:

کشت پلومریا در گلدان بسیار مفید است، زیرا در صورت سرد شدن هوا می ­توانید آن را به داخل خانه منتقل کنید. در این صورت می ­توانید در طول سال درخت خود را رشد دهید. در صورت کاشت پلومریا در ظرف، حتما یک یا چند سوراخ را در زیر آن ایجاد کنید تا زهکشی تامین شود، زیرا در خاک مرطوب رشد خوبی ندارد. حداقل از یک ظرف با اندازه گالن استفاده کنید تا فضای کافی برای رشد وجود داشته باشد. گلدان های ژله ای به دلیل ماهیت رس به گلدان­ های سفالی ترجیح داده می­ شود. در گلدان ­های سفالی به دلیل متخلخل بودن رطوبت خاک را خیلی سریع کاهش می ­دهد.

از گلدان های ژله ای استفاده کنید

از گلدان های ژله ای استفاده کنید

5. از خاک درشت استفاده کنید:

یکی از خطرات برای پلومریا، آب گرفتگی بیش از حد است. مطمئن شوید که خاک شما همانند مخلوط کاکتوس به سرعت تخلیه می­ شود. اگر خاک خیلی متراکم و ریز باشد، آب زیادی را در خود نگه خواهد داشت. خاک درشت به اطمینان از زهکشی کمک می­کند. خاکی را انتخاب کنید که pH آن کمی اسیدی بوده و حدود 6 تا 6.7 است. برای اطمینان از زهکشی مناسب خاک می­توانید مقداری پرلیت یا ماسه را به آن اضافه کنید. شما می ­توانید خاک مورد نیاز خود را از فروشگاه­ اینترنتی پوپونیک خریداری کنید.

  • اگر گیاه پلومریا خود را در خارج از خانه کشت کرده ­اید، مطمئن شوید که خاک آن دارای زهکشی مناسب بوده و با مواد آلی نظیر کود یا پیت مخلوط شده است.
از خاک درشت استفاده کنید

از خاک درشت استفاده کنید

6. پلومریا از قبل کشت شده را خریداری کنید:

اگر نمی ­خواهید گیاه پلومریا خود را کشت کنید، می­ توانید گیاه رشد شده آن را را خریداری کنید. گیاه پلومریا سالم دارای رنگ یکنواخت، روشن و تنه محکم و راست است. در این گیاه معمولا فاصله شاخه ­ها یکسان است. از خرید گیاهان دارای برگ­ های پژمرده و یا رنگ ضعیف خودداری کنید.

پلومریا از قبل کشت شده را خریداری کنید

پلومریا از قبل کشت شده را خریداری کنید

کاشت پلومریا:

در بخش دوم مقاله به چگونگی کاشت پلومریا می پردازیم.

1. بدست آوردن بذر ها یا قلمه ­ها پلومریا:

برای رشد پلومریا بایستی بذر ها یا قلمه ­ها را کشت کنید. متاسفانه بذر ها و قلمه ­ها به صورت تجاری در دسترس نمی ­باشند. پیدا کردن آن­ها می ­تواند مشکل باشد، اما بهترین حالت آن است که آن­ها را از کسی دریافت کنید که پلومریا دارد. شاید همسایه یا خویشاوندی وجود داشته باشد که مایل باشد تا آن را با شما به اشتراک بگذارد. بذرها یا قلمه­ ها را می ­توان در بهار یا پاییز برداشت کرد تا امکان تکثیر گیاه فراهم شود.

بدست آوردن بذر ها یا قلمه ­ها پلومریا

بدست آوردن بذر ها یا قلمه ­ها پلومریا

2. جوانه زنی بذر ها:

شامل قرار دادن بذر ها در یک حوله ی مرطوبت به مدت یک روز کامل است. بذر ها را رطوبت را جذب کرده و اندکی متورم می ­شوند. این حال نشان می­ دهد که بذر ها آماده رشد هستند. این امر به تولید سریع ریشه کمک می­کند. مطمئن شوید که در هنگام جوانه ­زنی بذر ها در یک محیط گرم قرار دارند.

جوانه ­زنی بذر ها

جوانه ­زنی بذر ها

3. کاشت بذر ها یا قلمه ها:

برای کشت بذر یا قلمه ­های پلومریا، ظرف را با خاک پر کرده و بذر ­ها را در عمق  5 میلی­متر خاک و قلمه­ ها را در عمق حدود 5 سانتیمتر خاک قرار دهید. خاک اطراف بذر ها یا قلمه­ ها را فشار دهید تا آن­ها را نگه دارند. در صورت کاشت بذر، مطمئن شوید که انتهای متورم شده در پایین و بال­ های بذر در خارج از خاک قرار می ­گیرد. در هر گلدان تنها یک بذر یا قلمه را کشت کنید.

می ­توانید آن­ها را در گلدان کوچکتر (حدود 500 میلی­لیتر یا 16.9 اونس) کشت کنید و حدود یک هفته تا یک ماه پس از شروع رشد بذر می ­توانید آن­ها را به گلدان بزرگتر (2.5گالن یا 9.5 لیتر) منتقل کنید. گلدان­ های کوچک به عنوان گلدان­ های کشت شناخته می ­شوند و برای گیاهی که تازه شروع به رشد می­ کنند مفید هستند.

کشت بذر ها یا قلمه­ ها

کشت بذر ها یا قلمه­ ها

4. تا زمان آبیاری هر قلمه صبر کنید:

هنگامی که برای اولین با قلمه ­های پلومریا را کشت کرده ­اید، بلافاصله آبیاری نکنید. پلومریا های تازه بسیار ظریف هستند و سیستم ریشه­ آن­ها حداقل رشد را در آب دارد. اطمینان حاصل کنید که به مدت حدود 3 هفته در معرض گرما و نور بوده و سپس به تدریج آبیاری کنید. هر هفته با اضافه کردن نصف فنجان آب به گیاه شروع کنید. گیاهی که از قبل شروع به رشد کرده را به طور کامل آبیای دهید و نیاز به منتظر ماندن نیست.

در حدود یک یا دو ماه گیاه شروع به تولید برگ می­ کند. این بدان معنی است که می­ توان هر هفته به صورت مرتب آبیاری کرد. وقتی برگ­ها حدود 13 سانتیمتر طول دارند، این بدان معنی است که پلومریا ریشه داشته و می­ توانید آبیاری کامل را انجام دهید.

تا زمان آبیاری هر قلمه صبر کنید

تا زمان آبیاری هر قلمه صبر کنید

5. انتقال نهال پلومریا:

هنگامی که گیاهچه ­ها حداقل 7.6 سانتیمتر طول دارند، می ­توانید آن­ها را به گلدان بزرگ­تر منتقل کنید. گیاهچه ­ها را به آرامی از خاک جدا کرده و آن­ها را در یک ظرف بزرگ­تر پر از خاک قرار دهید. ریشه­ ها را به آرامی با خاک پوشانده و خاک را فشار دهید. در صورت امکان از گلدان پلاستیکی یا ظرف کمکی سیاه استفاده کنید.

گل پلومریا

انتقال نهال پلومریا

انتقال نهال پلومریا

مراقبت از پلومریا:

در بخش سوم مقاله به چگونگی مراقبت از پلومریا می پردازیم.

1. آبیاری فصلی:

یک گلدان بایستی حداقل یک بار در هفته، در هنگام شکوفه دادن از ماه فروردین تا آذر، مرتبا آبیاری شود. هنگامی که برگ­ ها شروع به ریزش می­ کنند آبیاری را متوقف کنید و هنگام خواب و تولید اولین ریشه­ ها آبیاری نکنید. آبیاری بیش از حد پلومریا خطر بزرگی برای گیاه است. برای اطمینان از عدم آبیاری بیش از حد، اجازه دهید تا بین آبیاری ­ها خاک کاملا خشک شود. هنگامی آبیاری، آب کافی برای مرطوب شدن خاک را اضافه کنید و نباید آب در بالای آن جمع شود. مقدار آب بسته به اندازه گیاه متفاوت خواهد بود.

آبیاری فصلی

آبیاری فصلی

2. استفاده از کود فسفر دار:

هنگام گلدهی پلومریا بایستی از کود های دارای مقادیر زیاد فسفر، نظیر 10-30-10 (عدد وسطی فسفر است) استفاده شود. با اضافه کردن 1-2 قاشق غذاخوری کود در هر گالن آب آن را رقیق کنید. سپس، اندازه کافی از محلول برای مرطوب کردن خاک استفاده نماید. در فصول خواب و در طول ماه ­های زمستان کود و مراقبت لازم نیست.

استفاده از کود فسفر دار

استفاده از کود فسفر دار

3. در صورت نیاز هرس کنید:

در اغلب موارد لازم نیست که پلومریا هرس شود، اما شاخه ­ها خیلی بلند باشد می ­توانید در اواخر زمستان هرس کنید. شاخه ­ها را به طول یک سوم برش دهید. این امر باعث بهبود سلامتی گیاه شده و به رشد آن کمک می­کند.

در صورت نیاز هرس کنید

در صورت نیاز هرس کنید

4. کنترل حشرات:

برخی از حشرات نظیر کنه، مگس یا شته می­ توانند به پلومریا آسیب وارد کنند. اگر متوجه وجود حشرات روی گیاه خود شدید از یک روغن باغی یا حشره­ کشی نظیر مالاتین استفاده کرده و آن را روی برگ­ ها بمالید. برای مقابله موثر با حشرات می­ توانید بیش از یک مورد را مورد استفاده قرار دهید. برای بهترین نتیجه، حتما دستورالعمل ­های مربوط به حشره­ کش را دنبال کنید.

کنترل حشرات

کنترل حشرات

5. انتقال به داخل خانه در زمستان:

اگر پلومریا شما در بیرون و درون ظرف است می­ توانید در زمستان به داخل خانه منتقل کنید. تا زمانی که دما به پایین­تر از 13 درجه سانتیگراد نرسیده می­ توانید آن را در داخل گاراژ یا زیر زمین نگهداری کنید. پلومریا می ­تواند بدون تابش نور خورشید در طول زمستان زنده بماند، اما اگر در نور نگهداری شود در فصل بعد بهتر عمل خواهد کرد. اگر گاراژ یا زیر زمین شما پنجره ندارد می­توانید از لامپ­ های فلورسنت استفاده کنید.

انتقال به داخل خانه در زمستان

انتقال به داخل خانه در زمستان

6. تهیه قلمه ها یا جمع آوری بذر ها برای تکثیر:

در بهار یا پاییز انتهای ساقه­ ها را با طول یک یا دو پا برش داده و قبل از کاشت به مدت دو هفته نگه دارید. هنگام باز شدن غلاف نیز می ­توانید بذرها را جمع ­آوری کنید. تا زمانی که آماده کشت شوند آن­ها را در محل خشک نگه دارید. بدور خشک حدود سه ماه دوام می­ آورند.

تهیه قلمه­ ها یا جمع ­آوری بذر ها برای تکثیر

تهیه قلمه­ ها یا جمع ­آوری بذر ها برای تکثیر

7. هنگامی که ریشه ها ظرف را پر کرد به ظرف دیگر منتقل کنید:

اگر پلومریا شما زیاد رشد کرده بایستی آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. برای مثال، اگر در گلدان 1 لیتری قرار دارد می­ توانید آن را به گلدان 2.5 لیتری منتقل کنید. پلومریا در صورت بزرگ شدن ریشه ­ها بزرگتر می شوند. اگر پلومریا برای تعویض گلدان بسیار بزرگ باشد می ­تواند چند سانتیمتر از خاک را برداشته و خاک تازه را به بالای آن اضافه کنید.

هنگامی که ریشه­ ها ظرف را پر کرد به ظرف دیگر منتقل کنید

هنگامی که ریشه­ ها ظرف را پر کرد به ظرف دیگر منتقل کنید

برای خرید بذر پلومریا می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *