آموزش باغبانی

چگونگی کاشت جینسنگ

چگونگی کاشت جینسنگ

جینسنگ هزاران سال است که در طب گیاهی استفاده می­شود و هر پوند ریشه جینسنگ دارای کیفیت بالا هنوز هم صدها دلار ارزش دارد و تولید کنندگان می­توانند با استفاده از روش رشد “شبیه­ سازی وحشی” مقدار زیادی سود به دست آورند. در روش زیر قبل از برداشت نیاز به هفت سال رشد دارد، اما جینسنگ تولیدی آن دارای کیفیت بالا بوده و احتمال از دست رفتن گسترده محصول را کاهش می­دهد.

اگرچه شما می­توانید جینسنگ را در یک زمین دارای سایه مصنوعی در مدت کمتر از چهار سال کاشت کنید، اما این روش نیاز به تلاش و هزینه زیادی دارد و مقدار جینسنگ تولیدی نیز بسیار کمتر است و این کار معمولا برای کشت در مقیاس بزرگ انجام می­شود.

بخش اول: انتخاب ناحیه رشد مناسب جنسینگ

ابتدا افداماتی که باید برای رشد مناسب جنسینگ انجام دهید را برایتان توضیح می دهیم.

1 – توجه به چگونگی عرضه جینسنگ به بازار:

قبل از آغاز کشت جینسنگ، مطمئن شوید که زمان کافی برای فروش آن را دارید. یک گزینه این است که با یک فروشنده مجاز جینسنگ در کشور خود ارتباط برقرار کنید. اگر شما قادر به بازدید از محل محل آن­ها با جینسنگ خود، وزن آن و قیمت آن باشید بسیار خوب خواهد بود. اگر شما قیمت آن­ها را دوست نداشته باشید، می­توانید به سادگی خریداری دیگری را نیز امتحان کنید.

  • شما می­توانید ثبت دولتی خود برای نمایندگی مجاز جینسنیگ و پیدا کردن خریدار دیگر در منطقه خود را بررسی کنید. ممکن است در منطقه شما خریداری وجود داشته باشد که بتوانید بهترین قیمت را برای محصول خود داشته باشید.
  • اگر می­خواهد جینسنگ خود را برداشت کرده و بفروشید یا صادر کنید، بایستی مجوز فروشندگی را داشته باشید. قوانین مربوط به صدور مجوز فروشندگی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ بنابراین، قوانین دولت را بررسی کنید. شما بایستی حداقل یک درخواست را کامل کرده و هزینه آن را پرداخت کنید.
  • برخی از افراد جنسنیگ تولیدی خود را از طریق سایت به فروش می­رسانند. با این حال، شما بایستی مجوز صادرات آن را داشته باشید.
توجه به چگونگی عرضه جینسنگ به بازار

توجه به چگونگی عرضه جینسنگ به بازار

2 – درک روش رشد شبیه سازی شده وحشی جینسنگ:

اگرچه رشد و بلوغ جینسنگ در روش­های مختلف به طور معمول 8 سال به طول می ­انجامد، اما نتیجه نهایی به دلیل رنگ و شکل آن بسیار ارزشمند است. شما می­توانید این روند را با استفاده از سایه مصنوعی و خاک گلدان تغییر دهید، بعد از آن جینسنگ شما به صورت جینسنگ جنگلی رشد کرده و ممکن است به شکل متفاوت و با ارزش کمتر تبدیل شود.

در روش کشت مزرعه­ ای تقریبا در طول 4 سال گیاه بالغ می­شود، اما نیاز به کار فشرده داشته و خطر گسترش بیماری بالا است و تقریبا در هر هکتار 20000 تا 40000 دلار هزینه می ­شود. بیشتر کشاورزان خرده به جای این روش، روش توضیح داده شده در اینجا را انتخاب کرده و محصول بسیار با ارزش با هزینه 2600 دلار را تولید می­کنند. توجه داشته باشید که این هزینه ­ها، هزینه ­های حداکثر هستند.

درک روش رشد شبیه ­سازی شده وحشی جینسنگ

درک روش رشد شبیه ­سازی شده وحشی جینسنگ

3- یافت محیط مناسب برای زندگی:

اگر می­خواهید جینسنگ را با استفاده از روش “شبیه­ سازی وحشی” تولید کنید، بایستی زمین در محدوده طبیعی قرار داشته باشد. جینسنگ در اقیلم­های سرد و معتدل دارای جنگل و در مناطق دارای بارش سالانه 50 تا 100 سانتیمتری رشد می­کند. این شرایط در مناطق شمال غربی، مرکزی و شمال شرقی ایالات متحده، جنوب کانادا و در مناطق کوهستانی جنوب ایالات متحده یافت می­شود. اگر از رشد جینسنگ در منطقه خود مطمئن نیستید با مدیریت بخش حیات وحش کشور یا منطقه تماس بگیرید.

یافت محیط مناسب برای زندگی

یافت محیط مناسب برای زندگی

4 – هر گونه مجوز مورد نیاز برای رشد و فروش جینسنگ را تهیه کنید

قوانین دولتی در مورد جینسنگ در حال رشد متفاوت است، اما در اکثر موارد به مجوزهای خاصی نیاز دارید، به خصوص اگر رشد و برداشت برای تجارت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانونی کردن جینسنگ با اداره خدمات پس از فروش محلی یا ادارات کشاورزی یا ادارات دولتی تماس بگیرید.

همچنین، لازم است که قبل از برداشت گواهینامه ارگانیک را دریافت کنید. همانطور که در اینجا توضیح داده شده، روش “شبیه ­سازی وحشی” ارگانیک است. از 19 ایالت ایالات متحده آمریکا، 18 ایالات برای برداشت گیاه در 5 سالگی با سه برگ نیاز به اجازه دارند؛ در حالی که، ایالت ایلینوی نیاز به گیاه 10 ساله با 4 برگ دارد.

مجوز برای رشد و فروش جینسنگ

مجوز برای رشد و فروش جینسنگ

5 – انتخاب مکان مناسب

جینسنگ در مکان­های سایه­ دار (به خصوص دامنه ­های رو به شمال یا شرق)، جنگ­های چوبی مرطوب، به ویژه جنگل­هایی که دارای درختان ریشه ­دار، درختان برگریز، مانند صنوبر زرد، بلوط و افرا بهترین رشد را دارد. جنگل­های بالغ و دارای درختان جنگلی که حداقل 75 درصد نور آفتاب توسط کانوپی مسدود می­شود، ایده­ آل هستند. درختچه ­ها و سایر شاخه­ های ضخیم و بلند می­توانند با جینسنگ رقابت کنند و مواد غذایی مورد نیاز برای آن را مصرف کنند.

  • احتمالا بهترین راه برای تعیین مناسب بودن مکان این است که به دنبال جینسنگ رشد کرده به صورت وحشی باشید.
  • از آنجا که جینسنگ وحشی بسیار نادر است، شما می­توانید از برخی از ایده­ های مناسب استفاده کنید. محل­هایی که در آن گیاهان تریلیوم، کوهوش، گل شیپوری آمریکایی، یام وحشی، خوک طلایی، مهر سلیمان، زنجبیل وحشی یا سرخس مار زنگی رشد می­کنند نیز مناسب هستند. تصاویر آنلاین را بررسی کرده و منطقه رشد آن­ها را به کمک یک گیاه­ شناس محلی پیدا کنید.
  • توجه داشته باشید که دزدان جینسنگ یک مشکل جدی هستند: مطمئن باشید که نقطه­ ای که انتخاب می­کنید از دید عمومی پنهان بوده و در نزدیکی یک مسیر پیاده ­روی قرار ندارد.
انتخاب مکان مناسب

انتخاب مکان مناسب

6 – ارزیابی و آزمایش خاک

خاک بایستی لومی و مرطوب باشد و زهکشی مناسبی داشته باشد. از خاک­ های سخت و رسی اجتناب کنید. هنگامی که یک ناحیه دارید، چندین نمونه خاک از اطراف محل کشت برداشته و در یک سطل پلاستیکی مخلوط کنید. آنالیز خاک معمولا در آزمایشگاه خاک و یا در دانشگاه انجام می­شود.

فروشگاه عرضه ابزار باغی ممکن است یک کیت داشته باشد که شما می­توانید با استفاده از آن pH خاک را اندازه ­گیری کنید، اما آزمایش کلسیم و فسفر برای شما سخت است. اگرچه در مورد بهترین نوع خاک اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما کیفیت مورد نیاز شامل pH 5.5-4.5 (خاک اسیدی)، 3000 تا 5000 پوند کلسیم در هکتار (حدود 0.35 کیلوگرم در متر مربع) و حداقل 95 پوند در هکتار (0.01 کیلوگرم در متر مربع) فسفر است.

خاک دارای مقدار رطوبت مناسب نباید در دست شما فشرده شود. برخی از تولید کنندگان pH خنثی بین 6 تا 7 را ترجیح می­دهند. متاسفانه مطالعات کافی برای تعیین محیط مناسب جهت رشد جینسنگ وجود ندارد، اما باید pH در محدوده 4 تا 7 باشد.

ارزیابی و آزمایش خاک

ارزیابی و آزمایش خاک

برای مطالعه مقاله چگونه می توان سطح PH خاک را بدون کیت آزمایش کرد (آموزش گام به گام تصویری) (روش اول) کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله چگونه می توان سطح PH خاک را بدون کیت آزمایش کرد (آموزش گام به گام تصویری) (روش دوم) کلیک کنید.

7 – در صورت لزوم از کود استفاده کنید

اگر منطقه ­ای را پیدا کردید که از نظر شیمی خاک ایده ­آل است، ممکن است بخواهید برای تنظیم pH مقدار فسفر یا کلسیم خاک را افزایش دهید. اگر می­خواهید جینسنگ را به صورت شبیه ­سازی وحشی کشت کنید، باید از کاربرد کود اجتناب کنید و یا حداقل کود را با سطح خاک مخلوط کنید. pH خاک می­تواند با افزودن آهک (کربنات کلسیم) افزایش داد و افزودن گچ (سولفات کلسیم) تاثیری روی آن ندارد.

توجه داشته باشید که جینسنگ قادر به رشد در مناطق دارای مقادیر پایین کلسیم یا فسفات است، اما ممکن است ریشه ­ها کمتر رشد کنند و یا رشد کندتری داشته باشد. در این صورت گیاهان را در فواصل بیشتری کشت کنید تا از نظر جذب مواد مغذی رقابت نداشته باشند. اطمینان حاصل شود که هر ساله آزمایش و اصلاح خاک انجام می­شود.

برای مطالعه مقاله گیاه جینسینگ می توانید از این لینک استفاده نمایید.

در صورت لزوم از کود استفاده کنید

در صورت لزوم از کود استفاده کنید

بخش دوم: آماده­ سازی بذرها

حال که نکات را مطالعه کردید به بخش آماده سازی بذر ها می پردازیم با ما همراه باشید.

1 – خرید یا برداشت بذرهای جینسنگ

توجه داشته باشید که برخی از مناطق دارای قوانین ممنوع یا محدود کردن برداشت جینسنگ است. قبل از جستجوی گیاهان وحشی، قوانین کشور خود را به خوبی مطالعه کنید. اگر از نظر قانونی مجاز به استفاده از گیاهان وحشی نیستید، بذرها را از یک تولید کننده محلی یا آنلاین (وبسایت پوپونیک) خریداری کنید. بذرهای “سبز” ارزان­تر از بذرهای نگهداری شده در سرما هستند، اما برای آماده ­سازی به چند ماه زمان نیاز دارند که در زیر شرح داده شده است.

بذرهای نرم، کپک زده یا بدون رنگ برای کاشت مناسب نیستند. شما می­توانید آن­ها را به فروشنده برگردانید. بذرها را قبل از ماه جولای یا آگوست سفارش داده و در پاییز تحویل بگیرید. تا پاییز منتظر باشید که بذرهای دارای کیفیت پایین حذف شوند.

برای خرید بذر جینسینگ کره ای می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر جینسینگ آمریکایی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر ماکا سفید (گیاه جینسینگ پرویی) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید بذر ماکا سیاه (گیاه جینسینگ پرویی سیاه رنگ) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خرید یا برداشت بذرهای جینسنگ

خرید یا برداشت بذرهای جینسنگ

2 – قبل از کشت رطوبت بذرها را حفظ کنید

بذرهای خریداری شده را در یخچال و در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. بذرها را یک بار در هفته توسط اسپری مرطوب کنید تا آماده کشت شوند. اگر بذرها همیشه خشک باشند، احتمال زیاد از بین خواهند رفت.

قبل از کشت رطوبت بذرها را حفظ کنید

قبل از کشت رطوبت بذرها را حفظ کنید

3 – اگر بذرها طبقه بندی شده نیستند، آن ها را برای جوانه زنی آماده کنید

هنگامی که گیاه جینسنگ در شرایط وحشی بذر تولید می­کند، بذرها در سال بعد رشد نمی­کنند. برای رشد بذرها، نیاز است که طبقه ­بندی آن­ها انجام شود، فرآیند که در آن گوشت میوه از بین رفته و بذرها آماده می­شوند. در حال حاضر، بیشتر بذرهای خریداری شده طبقه­ بندی شده هستند، اما اگر خودتان آن را برداشت کرده یا بذرهای سبز را خریداری نموده ­اید، باید این فرآیند را انجام دهید. با توجه به تعداد بذرها، از یکی از روش­های زیر استفاده کنید:

مقدار کمی از بذرها را در کیسه تهیه شده از مِش سبک ریخته و با سیم ببندید. در پاییز، کیسه را در خاک سایه­ دار در عمق 10 تا 13 سانتیمتر دفن کنید. با چند سانتی­متر (10 سانتیمتر) مالچ پوشش دهید. محل مورد نظر را علامت­گذاری کرده و آن را مرطوب نگه دارید، اما خیس نکنید.

مقدار زیادی از بذرها را در یک ظرف مخصوص قرار دهید تا آب آن زهکشی شده و در برابر جوندگان محافظت کند. اگر بذر کافی برای چندین لایه داشته باشید، یک جعبه چوبی با صفحه بالا و پایین، تا عمق 20 تا 30 سانتیمتر بسازید. جعبه را با لایه ­های متناوب شن و ماسه مرطوب و بذرها پر کنید. جعبه را در عمق 2.5 تا 5 سانتیمتری خاک دفن کنید. با مالچ پوشش داده و محل را علامت­گذاری کنید. اگر آب خشک شد آن را آبیاری نمایید.

آماده سازی برای جوانه زنی

آماده سازی برای جوانه زنی

4 – کاشت بذرهای جوانه زده در بهار

پس از طبقه ­بندی بذرها، ظرف را بیرون آورده و ببنید که کدام یک از بذرها آماده هستند. بذرهای نرم، کپک زده و یا بدون رنگ را حذف کنید. اگر بذر جوانه زده باشد، بلافاصله آن را کاشت کنید. بقیه را به ظرف برگردانده و دوباره آن­ها را دفن کنید. ابتدا آن­ها را محکم کرده و سپس بررسی کنید که ماسه یا خاک مرطوب است یا خیر.

کاشت بذرهای جوانه ­زده در بهار

کاشت بذرهای جوانه ­زده در بهار

5 – سایر بذرها را در پاییز کاشت کنید

بیشتر بذرها در پاییز و پس از افتادن برگ درختان و قبل از انجماد زمین کشت می­شوند. بذرهای گیاه جینسنگ در اواخر پاییز یا اوایل زمستان و زمانی که زمین مرطوب است کاشت می­شوند، مانند کشت پس از باران.

سایر بذرها را در پاییز کاشت کنید

سایر بذرها را در پاییز کاشت کنید

6 – بذرها را قبل از کاشت در سفید کننده و آب غوطه ور کنید

بذرهای در حال جوانه­ زنی را در مخلوط 1 بخش سفید کننده و 9 بخش آب بشویید. آن­ها را به مدت 10 دقیقه در مخلوط سفید کننده و آب نگه دارید تا برخی از اسپورهای قارچی که باعث آلوده شدن بذرهای جینسنگ می­شوند از بین بروند. بذرهای شناور به احتمال زیادی خالی و مرده هستند و بایستی آن­ها را حذف کنید. بذرهای باقی مانده را با آب شسته و آن­ها را در محل مورد نظر کشت کنید. ممکن است که بذرهای خود را با یک قارچ­کش تیمار کنید، اما مطمئن شوید که برای استفاده در جینسنگ ایمنی است.

برای مطالعه مقاله تیپ های بذر و اصطلاحات مربوط به آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

غوطه­ ور کردن بذرها

غوطه­ ور کردن بذرها

بخش سوم: کاشت بذرهای جنسینگ

حال نوبیت به کاشت بذرها می رسد.

1 – علف های هرز کوچک و سرخس­ها را حذف کنید

بیرون آوردن همه گیاهان از منطقه مطلوب نیست، اما زیره سیاه کوچک با جینسنگ رقابت خواهد کرد. به طور معمول سرخس مواد شیمیایی را ترشح می­کند که می­تواند گیاهان اطراف را از بین ببرد؛ بنابراین، آن­ها را از مناطق مجاور کشت جینسنگ حذف کنید.

علف­های هرز کوچک و سرخس­ها را حذف کنید

علف­های هرز کوچک و سرخس­ها را حذف کنید

2 – تعداد زیادی از بذرها به سرعت در سطح خاک پخش کنید

اگر می­خواهید جینسنگ خود را در شرایط وحشی رشد دهید، باید مقدار زیادی بذر داشته باشید. ابتدا برگ­های موجود در زمین را خارج کنید. هدف از پخش کردن وجود 6 تا 12 دانه در فوت مربع (65 تا 120 دانه در متر مربع) است.

تعداد زیادی از بذرها به سرعت در سطح خاک پخش کنید

تعداد زیادی از بذرها به سرعت در سطح خاک پخش کنید

3 – تعداد کمتری از دانه های کامل را کاشت کنید

در کاشت شبیه ­سازی شده وحشی جینسنگ، از ابزار باغبانی استاندارد برای آماده ­سازی و کاشت استفاده می­شود. ابتدا، برگ­ها را از کف جنگل خارج کنید تا روی خاک باز شود. برای ایجاد شیار در بالا و پایین شیب از کج­بیل استفاده کنید. با توجه به نیاز کشت کنید:

اگر قصد برداشت جینسنگ بزرگ و بیشتر از 7 ساله را دارید، بذرها را در فاصله 15 تا 23 سانتیمتر از هم کاشت کنید. این یک روش کاشت معمولی برای جینسنگ شبیه­ سازی وحشی است. وجود فاصله زیاد خطر گسترش بیماری را کاهش می­دهد.

اگر می­خواهید محصول را زودتر برداشت کنید، بذرها را در فاصله 1 سانتیمتری کاشت کنید. این روش بیشتر برای جینسنگ­های رایج مورد استفاده قرار می­گیرد، اما در مورد انتقال بیماری و کنترل آفات بایستی دقت زیادی شود و جینسنگ مورد آزمایش قرار گیرد. این روش برای تولید کنندگانی که برای اولین بار اقدام به کشت می­کنند توصیه نمی­شود.

تعداد کمتری از دانه­ های کامل را کاشت کنید

تعداد کمتری از دانه­ های کامل را کاشت کنید

4 – منطقه را با برگ یا مالچ پوشش دهید

برگ­ها خارج شده از منطقه را توسط یک لایه مالچ جایگزین کنید. این امر باعث حفظ رطوبت می­شود که برای رشد جینسنگ بسیار حیاتی است. برای این منظور از 2.5 الی 5 سانتیمتر پوشش استفاده کنید، اما نباید بیشتر باشد، زیرا جوانه جینسنگ نمی­تواند از لایه ضخیم عبور کند. اگر در منطقه­ ای زندگی می­کنید که زمستان­ها سرد بوده و یخ­زدگی مکرر رخ می­دهد، بهتر است از 4 اینچ (10 سانتیمتر) مالچ استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که باید در بهار مقدار آن را کاهش دهید.

از برگ­های درخت بلوط استفاده نکنید. این برگ­ها برای جوانه ­زنی و رشد جینسنگ مشکلاتی را ایجاد می­کند. اگر قبلا مالچ برگ­های بلوط را خریداری کرده ­اید، ابتدا آن­ها تقسیم کنید.

منطقه را با برگ یا مالچ پوشش دهید

منطقه را با برگ یا مالچ پوشش دهید

5 – پلات ها را به صورت مخفی علامت گذاری کنید و با استفاده از دستگاه GPS مختصات آن را مشخص کنید

نیازی نیست که محل کاشت را زیاد بازدید کنید، زیرا سالیان سال طول می­کشد که گیاهان شما به بلوغ رسیده و تغییرات زیادی داشته باشند، پس مطمئن شوید که می­توانید بعدا محل کاشت را پیدا کنید. بهترین راه برای این کار استفاده از دستگاه GPS برای تعیین مختصات دقیق محل کشت است. به این ترتیب نشانه ­هایی که ممکن است دزدان را به خود جلب کند وجود نخواهد داشت. اگر محل کشت را علامت­گذاری کرده ­اید، مطمئن شوید که به آسانی جلب توجه نمی­کند.

استفاده از دستگاه GPS

استفاده از دستگاه GPS

بخش چهارم: مراقبت و برداشت گیاهان

نوبت به اخرین بخش که مراقبت و برداشت گیاه جینسیگ است می رسیم.

1 – مطمئن شوید که محل کشت مخفی و ایمن است

از آنجا که جینسنگ وحشی بسیار ارزشمند است، دزدان زیادی در محل رشد آن­ها وجود دارند. فنس­کشی در اطراف محل کاشت مانع آن نمی­شود، اما ممکن است مانع ورود مردم و کشف آن شود. سگ دارای صدای بلند می­تواند یک بازدارنده عالی باشد.

مطمئن شوید که محل کشت مخفی و ایمن است

مطمئن شوید که محل کشت مخفی و ایمن است

2 – هر سال جینسنگ به مقدار کمی رشد می کند

رشد بیش از حد جینسنگ می­تواند باعث گسترش بیماری در بین گیاهان و رقابت بر جذب مواد مغذی شود. پس از اولین فصل رشد، 6 گیاه در هر فوت مربع (65 گیاه در متر مربع) و بعد از سال دوم رشد تا 1 یا 2 گیاه در فوت مربع (11 تا 22 گیاه در متر مربع) نگهداری می­شود. شما می­توانید برای برداشت مداوم جینسنگ، آن­ را در هر سال کشت کنید. بسیاری از تولید کنندگان این کار را انجام می­دهند تا سالیان بعدی نیز جینسنگ خود را به دست آورند.

هر سال جینسنگ به مقدار کمی رشد می­کند

هر سال جینسنگ به مقدار کمی رشد می­کند

3 – قبل از استفاده از سموم دفع آفات و آفت زدایی تحقیقات لازم صورت گیرد

یک مزیت عمده روش شبیه ­سازی وحشی، کاهش خطر ابتلا به آفات و بیماری­ها به علت فاصله زیاد است. اگرچه میوه برخی از گیاهان به راحتی خورده می­شوند، اما بعید به نظر می­رسد که ریشه­های ارزشمند جینسنگ از بین بروند. بنابراین، نباید بیماری­ها به میزان زیادی بین گیاهان گسترش یابند.

اگر با یک مشکل روبرو هستید، برای اطلاع در مورد آفت­کش­های جینسنگ با اداره حیات وحشی محلی تماس بگیرید. در نظر داشته باشید که اگر شما از آفت­کش استفاده می­کنید، ممکن است مجوز ارگانیک خود را از دست بدهید و یا اعتبار فروش جینسنگ شبیه­سازی را به طور کامل از دست دهید.

سموم دفع آفات و آفت­ زدایی

سموم دفع آفات و آفت­ زدایی

4 – صبر کنید تا گیاهان بالغ شوند

شما باید حدود 7 تا 10 سال صبر کنید تا گیاهان ریشه ­های بزرگ و ارزشمندی تولید کنند. این امر نیاز به محل مناسب و اندکی شانس دارد. رشد جینسنگ با روش شبیه ­سازی وحشی نیاز به صبر زیادی دارد، اما تقریبا بدون نگهداری است. رطوبت و پوشیده بودن زمین را به طور منظم بررسی کنید. اگر به اندازه کافی جینسنگ کشت شده باشد، بعد از 4 سال برداشت می­شود و یا ممکن است ریشه­ ها از بین بروند. با این وجود، این ریشه­ ها ارزشمند نخواهند بود.

صبر کنید تا گیاهان بالغ شوند

صبر کنید تا گیاهان بالغ شوند

5 – انتظار نداشته باشید که گیاهان سالم باشند

برخی از گیاهان جینسنگ در پاییز از بین می­روند، اما در بهار دوباره رشد می­کنند. هر زمان گیاه بزرگ می­شود، ریشه نیز بزرگ­تر می­شود.

انتظار نداشته باشید که گیاهان سالم باشند

انتظار نداشته باشید که گیاهان سالم باشند

6 – توت های قرمز معمولا پس از سال سوم به صورت سالانه برداشت می­شوند

هنگامی که گیاهان بالغ می­شوند، خوشه­ هایی از توت­های قرمز با دانه در مرکز آن تولید می­کنند. اگر می­خواهید بذرهای مورد نیاز برای کاشت یا فروش را بردارید، آن­ها را در پاییز انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که آن­ها بایستی از طریق “آماده ­سازی بذر” طبقه ­بندی شوند.

توت­های قرمز معمولا پس از سال سوم به صورت سالانه برداشت می­شوند

توت­های قرمز معمولا پس از سال سوم به صورت سالانه برداشت می­شوند

7 – گیاهان بالغ در هر نقطه از سال هفتم برداشت می­شود

با توجه به اینکه چندین سال طول می­کشد که گیاه جینسنگ به بلوغ برسد، معمول بعد از 7 سال ریشه ­های باکیفیت حاصل می­شود. اگر عجله ­ای ندارید می­توانید آن­ها را برای سال­ها در زمین ترک کنید تا به رشد خود ادامه دهند. اگر عجله دارید، قوانین محلی مربوط به برداشت زودهنگام جینسنگ را بررسی کنید.

گیاهان بالغ در هر نقطه از سال هفتم برداشت می­شود

گیاهان بالغ در هر نقطه از سال هفتم برداشت می­شود

8 – هنگام حفر کردن دقت کنید که به ریشه آسیب وارد نشود

برای حفر کردن زیر گیاه از چنگال یا بیلچه استفاده کنید و مقدار زیادی فضا بین گیاه بگذارید (حدود 15 سانتیمتر). اگر گیاه مورد نظر نزدیک به گیاه جینسنگ نارس باشد، از یک پیچ گوشتی صاف و در حدود 20 تا 25 سانتیمتر استفاده کنید و مراقب کارهای اضافی باشید. اگر خطر آسیب به ریشه ­های گیاهان نارس مجاور وجود دارد، تلاش نکنید تا گیاه را خارج کنید.

توجه: گیاهان جینسنگ به طور معمول با زاویه 45 درجه از خاک رشد می­کنند. رشد آن­ها مستقیم نیست. هنگام حفر دقت کنید که ریشه ­ها آسیب نبینند.

هنگام حفر کردن دقت کنید که به ریشه آسیب وارد نشود

هنگام حفر کردن دقت کنید که به ریشه آسیب وارد نشود

9 – ریشه ها را شسته و خشک کنید

ریشه ­ها را به طور مختص در یک سطل آب سرد خیس کنید تا خاک اضافی را از بین ببرد. سپس، ریشه­ ها را در یک سینی قرار داده و آن­ها را به آرامی زیر شیر آب شیرین یا شیلنگ بشویید. اطمینان حاصل کنید که ریشه ­ها لمس نمی­شوند و اجازه دهید که آن­ها در قفسه چوبی در یک اتاق با تهویه ماسب با دمای بین 70 تا 90 درجه فارنهایت (32-21 درجه سانتیگراد) خشک شوند. رطوبت باید بین 35 تا 45 درصد حفظ شود تا مانع خشک شدن سریع و کاهش ارزش آن شود. گیاهان را یک بار در روز بچرخانید. ریشه­ ها زمانی آماده هستند که شما بتوانید ضربه محکم و ناگهانی به آن وارد کنید.

ریشه­ ها را به شدت شستشو نکنید – برخی از مواد شیمیایی دارویی تجمع یافته در تارهای کشنده ریشه حذف شده و ارزش ریشه کاهش می­یابد. ریشه ­های کوچک در طول یک یا دو روز خشک می­شوند، اما ریشه ­های بالغ و بزرگ ممکن است شش هفته طول بکشند. نور مستقیم آفتاب معمولا ریشه ­ها را خیلی سریع خشک می­کند، اما باعث تغییر رنگ آن می­شود. در صورت وجود آلودگی می­توان آن را برای چند ساعت در نور مستقیم آفتاب قرار داد تا آن را از بین ببرد.

ریشه­ ها را شسته و خشک کنید

ریشه­ ها را شسته و خشک کنید

برای خرید بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *