آموزش باغبانی

چگونه گل ها را ببریم

چگونه گل ها را ببریم

اگر قبل از به نمایش گذاشتن گل های خود، آنها را کوتاه نمی کنید، از آنها در حد بالقوه خود لذت نمی برید. کل روند فقط چند ثانیه طول می کشد، اما می تواند روزهای بیشتر به عمر گل های مختلف باغ اضافه کند. کافی است ساقه ها را با یک قیچی هرس یا قیچی تیز با زاویه کمی برش دهید، سپس آنها را بلافاصله در آب تازه قرار دهید. با آبیاری منظم گل های بریده شده خود، می توانید تا یک هفته جلوه ای عالی داشته باشید.

بخش اول: اصلاح ساقه ها

در بخش اول به آموزش اصلاح ساقه ها خواهیم پرداخت.

گل را از زیر شکوفه ها نگه دارید:

کمی از ساقه را بگیرید تا به طور تصادفی خم یا صاف نشود. برای ایمنی خود، باید فضای زیادی بین دست و بخشی از ساقه ای که برش می دهید وجود داشته باشد. از دست زدن به خود شکوفه های ظریف خودداری کنید.

گل را از زیر شکوفه ها  نگه دارید

گل را از زیر شکوفه ها نگه دارید

ساقه را با زاویه کمی برش دهید:

از یک قیچی هرس یا قیچی تیز استفاده کنید تا 5 – 7.5 سانتی متر از پایین ساقه را برش دهید. هر برش باید سریع و مرتب انجام شود. برش زاویه دار سطح در معرض ساقه ها را افزایش می دهد، که به آنها کمک می کند آب بیشتری دریافت کنند. اطمینان حاصل کنید که ابزاری که استفاده می کنید قادر به ایجاد برش های تمیز است. خرد کردن یا آسیب رساندن ساقه ها می تواند در توانایی جذب رطوبت به طور صحیح اختلال ایجاد کند، که می تواند باعث خراب شدن سریعتر شود.

ساقه را با زاویه کمی برش دهید

ساقه را با زاویه کمی برش دهید

دسته های گل را برش دهید:

دسته های گل را به صورت جداگانه برش دهید. اگر یک دسته گل را برای یک چیدمان می برید، ابتدا آنها را دسته بندی کنید. اطمینان حاصل کنید که ساقه ها تقریباً یکنواخت هستند. مرکز ساقه ها را نگه دارید، سپس ساقه ها را یکی یکی ببرید. احتمالاً با تلاش برای برش همزمان چندین ساقه، به ساقه ها آسیب برسانید.

دسته های گل را برش دهید

دسته های گل را برش دهید

برگ ها را از ته از روی ساقه بردارید:

برگ ها را با دست بچینید و از قیچی های هرس یا قیچی خود برای بریدن خارها و شاخه های محکم تر استفاده کنید. برداشتن شاخ و برگ زیر خط آب از پوسیدگی و لک شدن جلوگیری می کند. همچنین به گلها اجازه می دهد تا درون گلدان بهتر جمع شوند. هدف آن پاک کردن حدود نیمی تا دو سوم از ساقه ها است.

برگها را از ته از روی ساقه بردارید

برگها را از ته از روی ساقه بردارید

گلها را بلافاصله در گلدان قرار دهید:

آب تازه و با دمای اتاق را درون گلدان بریزید تا تقریباً به قسمت بالای گلدان برسد. در صورت امکان، از انواع تصفیه شده یا تقطیر شده استفاده کنید – مواد شیمیایی موجود در آب لوله کشی می تواند مواد مغذی حیاتی را از گل ها خارج کرده و باعث از بین رفتن سریع آنها شود. ساقه ها می توانند در عرض چند ثانیه از بین بروند، بنابراین مطمئن شوید که آنها را در اسرع وقت وارد آب کنید.

مهم است که آب گرمتر از دمای اتاق نباشد، زیرا درجه حرارت بالا برای اکثر گل ها بد است. بسیاری از گلفروشان توصیه می کنند گل های تازه را زیر آب جاری برش دهید تا بلافاصله در معرض رطوبت قرار گیرند. اگر می خواهید گل های شما تا حد ممکن دوام بیاورند، ممکن است بخواهید که به این روش عمل کنید.

گلها را بلافاصله در گلدان قرار دهید

گلها را بلافاصله در گلدان قرار دهید

ساقه ها را کوتاه کنید:

ساقه ها را هر 2-3 روز یک بار کوتاه کنید. پس از مدتی انتهای ساقه ها کدر شده و رطوبت کمتری را جذب می کنند. احیای آنها به طور دوره ای باعث سالم و هیدراته شدن آنها می شود. برای هر یک از برشهای بعدی، لازم است که تقریباً 1.3 سانتی متر از ساقه بریده شود.

مطمئن شوید که گل را بالاتر از هر لکه قهوه ای یا رنگی کوتاه کنید. اینها می تواند نشانه ای از بیماری باشد. اکثر مردم اشتباه می کنند که فقط یکبار گلهای خود را می برند. با کمی نگهداری از آنها، می تواند یک هفته یا بیشتر زنده بماند (بسته به نوع آنها).

ساقه هارا کوتاه کنید

ساقه هارا کوتاه کنید

بخش دوم: حفظ گل های تازه بریده شده

در ادامه این مقاله به چگونگی حفظ این گل های بریده شده می پردازیم.

گل ها را به محض رسیدن به خانه دوباره برش دهید:

هر زمان که گل ها را از فروشگاه یا گل فروشی می گیرید، باید ساقه ها را با بریدن نیم سانت دیگر یا همین حدود تازه کنید، حتی اگر قبلاً بریده شده باشند. این مورد همچنین در مورد گل هایی که در گلخانه تحویل داده شده یا کشت شده اند نیز صدق می کند. به بیان ساده، همیشه گلهای تازه را کوتاه و هرس کنید، مهم نیست که از چه موقع آمده باشند.

گل ها را به محض رسیدن به خانه دوباره برش دهید

گل ها را به محض رسیدن به خانه دوباره برش دهید

آب را روزانه عوض کنید:

آب را روزانه عوض کنید. عادت کنید هر روز صبح یا به محض اینکه شروع به کدر شدن کرد، آب گلدان گل خود را بیرون بریزید و آن را جایگزین کنید. گل های تازه به نوشیدنی زیادی احتیاج دارند، بنابراین اگر متوجه شدید آب کم می شود، دریغ نکنید که سطح آب را بالا ببرید. برای کمک به شکوفایی گل های خود حتماً یک وعده غذای گیاهی اضافه کنید.

برای دوباره پر کردن آب در ترتیبات بزرگ تزئینی، گلدان را در ظرفشویی کج کنید تا آب خالی شود و سپس آب شیرین را با استفاده از یک لیوان یا فنجان اندازه گیری درون آن بریزید. وقفه طولانی بین آبدهی می تواند منجر به پوسیدگی شود، که باعث پژمردگی شکوفه ها و ایجاد بوی نامطبوع می شود.

آب را روزانه عوض کنید

آب را روزانه عوض کنید

غذای گیاهی را به آب اضافه کنید:

برای تغذیه گل ها غذای گیاهی را به آب اضافه کنید. از آنجا که گل های شاخه بریده از سیستم ریشه خود جدا شده اند، دیگر نمی توانند مانند موقعی که در خاک هستند زنده بمانند (هر چقدر تازه باشند). قبل از قرار دادن گل ها، می توانید گلدان خود را برای آماده سازی محیط جدید آنها با ریختن نصف بسته مواد غذایی ارگانیک گیاهی آماده کنید. غذای گیاهی حاوی مواد مغذی ضروری و همچنین مواد افزودنی ضد میکروبی است تا رشد کپک و باکتری را سرکوب کند.

شما می توانید غذای گیاهی را در هر مرکز باغبانی یا گلخانه یا بخش باغ و خانه در بیشتر سوپرمارکت ها خریداری کنید. روش دیگر، شما می توانید با ترکیب 1 قاشق غذاخوری (14.8 میلی لیتر) شکر، 2 قاشق غذاخوری (29.6 میلی لیتر) آب لیمو و 1 قاشق چای خوری (4.93 میلی لیتر) سفید کننده و افزودن آنها به 1 (0.95 میلی لیتر) لیتر آب غذای گیاهان خود را در خانه درست کنید. مخلوط آب را در گلدان بریزید.

غذای گیاهی را به آب اضافه کنید

غذای گیاهی را به آب اضافه کنید

در جای خنک نگه دارید:

گل های خود را در جایی خنک نگه دارید. اکثر انواع گل ها در شرایط معتدل و مرطوب بهترین کیفیت را دارند. دمای بین 18 درجه سانتیگراد و 22 درجه سانتیگراد ایده آل است، اگرچه دو درجه بالاتر یا پایین تر نباید تفاوت زیادی ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که گل های شما نور آفتاب زیادی دارند، اما آنها را دور از تابش شدید قرار دهید تا بیش از حد گرم نشوند.

برخی از گونه های دلچسب مانند گل رز و گل ارکیده محیط گرم تری را ترجیح می دهند. ذخیره این گل ها در مناطق گرمتر مانند آشپزخانه یا حتی در فضای باز در یک روز آفتابی بی خطر است. خوب است که آب گل های خود را در دمای اتاق نگه دارید. همچنین می توانید چند قطعه یخ کوچک به آب اضافه کنید، که ممکن است به شکوفه ها کمک کند کمی بیشتر زنده بمانند.

در جای خنک نگه دارید

در جای خنک نگه دارید

بخش سوم: برداشت گل های تازه از باغ خودتان

در اخرین بخش از این مقاله به برداشت گل های تازه و خوشبو از باغ می پردازیم.

اولین کاری که صبح میکنید دسته بندی گل ها باشد:

بهترین زمان برای تهیه یک دسته گل از باغ، اوایل روز قبل از بالا رفتن درجه حرارت است، در حالی که گل ها سفت و پر از آب هستند. از بریدن گل ها در وسط روز خودداری کنید – در این زمان آنها در خشک ترین ضعیف ترین حالت هستند، بنابراین از ابتدا اشتباه شروع کرده اید. اگر به هر دلیلی قادر به جمع آوری گلهای خود در صبح نیستید، تا عصر صبر کنید تا دمای هوا به طور قابل توجهی سرد شود.

اولین کاری که صبح میکنید دسته بندی گل ها باشد

اولین کاری که صبح میکنید دسته بندی گل ها باشد

در آب ذخیره کنید:

گل های تازه بریده شده را در آب ذخیره کنید. در حین بریدن یا چیدن گل های تازه، یک سطل آب با دمای اتاق با خود داشته باشید تا گل ها درون آب بماند تا وقتی که بتوانید گلدان برای آنها پیدا کنید. هرچه زودتر پس از جدا شدن از سیستم ریشه شروع به جذب رطوبت کنند، احتمال کمبود آب در گل و پژمردگی و بیماری آنها کمتر است.

اگر می خواهید مدتی در باغ باشید، گل ها را از داخل باغ بردارید و آنها را در یک گاراژ کم نور بگذارید. برای آنها بهتر است که زمان زیادی را در زیر آفتاب گرم ظهر نگذرانند. برای هر دسته گل سطل را دوباره پر کنید تا گلهای تازه را در همان آب کدر قبلی نریزید.

در آب ذخیره کنید

در آب ذخیره کنید

ساقه های شاد:

شرط گل ها برای داشتن ساقه های شاد. برخی از گونه های باغ (از جمله خشخاش، پوینستیا و کوکب، به نام چند عدد) هنگامی که برای اولین بار بریده می شوند ، یک شیره ضخیم و شیری بیرون می دهند که جذب آب برای ساقه را دشوار می کند. بهترین راه برای مقابله با این مسئله این است که گلها را بلافاصله بعد از اصلاح آنها در آب گرم قرار دهید یا انتهای پایین ساقه ها را فقط برای چند ثانیه بجوشانید. بعد از آن، همانطور که از هر گل دیگری مراقبت می کنید عمل کنید.

اگر فندک دستی دارید، می توانید شعله را برای مدت کوتاهی روی قسمت پایین ساقه تکان دهید. قرار گرفتن ساقه ها در معرض حرارت سلول های تولید کننده شیره را از بین می برد تا آب بتواند بدون مانع فیلتر شود.

ساقه های شاد

ساقه های شاد

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *