میوه ها

هفت خاصیت تایید شده شلیل

هفت خاصیت تایید شده ی شلیل

شلیل یک میوه تابستانی ترش و شیرین است. از نظر ظاهری نوعی هلو است که به جای پوست کرک آلود، پوستی براق و شفاف دارد. در حقیقت، به دلیل محبوبیت روزافزون این میوه، باغ های شلیل به سرعت جایگزین باغ های هلو در دنیا می شوند. از نظر تغذیه ای، شلیل دارای طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است. به همین دلیل، کنجکاو شدیم که ببنیم که خواصی که شلیل دارد چیست؟ در اینجا 7 فایده شلیل از نظر علمی وجود دارد.

1- یک میوه آکنده از مواد مغذی

همانطور که می بینید، شلیل دارای مقدار زیادی مس، پتاسیم و ویتامین B3 و ث است. به ویژه، ویتامین ث ممکن است با تقویت گلبول های سفید از بدن در برابر عفونت ها محافظت و سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. مطالعه اخیر روی 800 بزرگسال مبتلا به کووید19 نشان داد که مصرف 16 دوز 200 میلی گرم ویتامین ث وابستگی به دستگاه تنفسی (ونتولاتور) و میزان مرگ را کاهش می دهد.

تحقیقات دیگر همچنین کاهش مدت درمان در بیمارستان و کاهش علائم بیماری را نشان می دهد. شلیل همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین A، لوتئین، زآگزانتین، منگنز، روی، آهن، منیزیم و فسفر است. شلیل به طور نسبی سرشار از فیبر و کم کالری است. آنها همچنین دارای مواد مغذی متعددی از جمله پتاسیم، مس و ویتامین B3 و ث هستند.

انرژی 63 کالری
چربی 5 گرم
کربوهیدرات 15 گرم
پروتئین 5 گرم
فیبر 4 گرم
شکر 2 گرم
پتاسیم شش درصد از نیاز روزانه
نیاسین یا ویتامین ب 3 ده درصد نیاز روزانه
ویتامین ث 5 درصد نیاز روزانه
مس سیزده و نیم درصد نیاز روزانه

2- ممکن است به جلوگیری از کم خونی کمک کند

خوردن شلیل همراه با غذاهای غنی از آهن می تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند، وضعیتی که ناشی از کمبود هموگلوبین یا گلبول های قرمز خون است. از آنجا که گلبول های قرمز خون اکسیژن را به یاخته های بدن می رساند، افراد مبتلا به کم خونی ممکن است احساس خستگی کنند. ویتامین ث با تبدیل املاح آهن به شکل قابل جذب در بدن، درصد جذب این ماده معدنی را بالا می برند.بایستی شلیل را با مصرف غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا و گوشت تکمیل کنیم تا از کم خونی جلوگیری شود.

ویتامین ث یک ماده مغذی در شلیل، ممکن است به بدن شما در جذب بهتر آهن از غذا کمک کند. به نوبه خود، این ممکن است به جلوگیری از کم خونی کمک کند.

کاسه ای از شلیل

کاسه ای از شلیل

3- شلیل آنتی اکسیدان های فراوانی در برابر بیماری ها دارد

شلیل سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین ث است. آنتی اکسیدان ها به کاهش استرس اکسیداتیو (که ناشی از عدم تعادل مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد در بدن است) کمک می کند. با گذشت زمان، استرس اکسیداتیو ممکن است باعث بیماری هایی مانند دیابت، آلزایمر و بیماری های قلبی شود. سایر آنتی اکسیدان های شلیل شامل فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است که علاوه بر ظاهر جذاب، به طعم و عطر و بالابرد خواص شلیل کمک می کند.

فلاونوئیدها می توانند از کاهش عملکرد مغز در اثر افزایش سن (پیر ذهنی) جلوگیری کنند، در حالی که آنتوسیانین ها در کاهش التهاب و بیماری های قلبی نقش موثری دارند. شلیل همچنین دارای ترکیبات فنلی است، نوعی آنتی اکسیدان پلی فنول که از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در شلیل با استرس اکسیداتیو مقابله می کند و می تواند از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و آلزایمر جلوگیری کند.

جعبه ای از شلیل

جعبه ای از شلیل

4- شلیل خشک ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

مطالعات متعدد نشان می دهد که ترکیبات فنلی موجود در شلیل خشک می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه شامل بیش از صد بزرگسال 51 تا 70 ساله نشان داد که ارتباط معناداری بین افزایش مصرف میوه ها از جمله میوه خشک و کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.

این مطالعه این خاصیت را به فعالیت آنتی اکسیدانی این میوه ها مرتبط کرد. علاوه بر این، یک مطالعه در لوله آزمایشگاهی، با مشاهده این که شلیل خشک به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی پستان کمک می کند، اثرات مشابهی را نشان داد. به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که اسلایس های شلیل خشک ممکن است به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی پستان کمک کند. با این حال، مطالعات انسانی برای قطعیت دادن این موضوع هنوز کم است.

شلیل

شلیل

5- شلیل خشک می تواند به کاهش وزن کمک کند

شلیل علی الخصوص اگر خشک باشد می تواند، به روش های مختلف به کاهش وزن کمک کند. اول، اینکه شلیل خشک منبع خوبی از فیبر است، احساس سیری به ما می دهد. اگر پیش از وعده ی غذایی احساس سیری می کنید، مانع این می شود که بیش از حد غذا بخورید یا کالری زیادی به بدن وارد کنید. علاوه بر این، این خشکبار به طور طبیعی کالری و چربی کمی دارد که خوردن آن به عنوان یک میان وعده ی سالم علاوه بر ایجاد حس سیری، مواد مغذی بدن را تامین می کند.

یک مطالعه 4 ساله بر روی 73737 زن با شاخص توده بدنی طبیعی (BMI) که معیار متداول سلامتی است نشان داد که مصرف هر میوه روزانه با کاهش وزن متوسط ​​0.6 پوند (0.27 کیلوگرم) ارتباط دارد به علاوه این مطالعه غذاهای نشاسته دار و غذاهای کم فیبر را با افزایش وزن مرتبط دانست.

شلیل ممکن است از کاهش وزن پشتیبانی کند زیرا هم کالری کمی دارد و هم فیبر بالایی دارد که باعث احساس سیری می شود.

6- ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

پوست، که بزرگترین اندام بدن است، مانند بقیه اعضا برای سالم ماندن به تغذیه خوب متکی است. شلیل می تواند به دلیل دارا بودن مس از سلامت پوست را بهبود ببخشد.

مس رشد سلول ها را در لایه درم، که دومین لایه بیرونی پوست انسان است را تحریک کند. همچنین از پوست در برابر آسیب محافظت می کند، از پیری پوست جلوگیری می کند و باعث تولید کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن می شود. جالب اینجاست که مواد آرایشی اغلب حاوی املاح مسی هستند.

شلیل همچنین حاوی نیاسین (ویتامین B3) است که ممکن است سلول های پوست را در برابر آسیب ناشی از اشعه خورشید محافظت کند و کمی ویتامین A موجود هم برای سلامت پوست موثر است. مس، نیاسین و ویتامین A موجود در شلیل می توانند از سلامت پوست حمایت کنند.

شلیل های تازه در بازار

شلیل های تازه در بازار

7- ممکن است خطرات بارداری را کاهش دهد

شلیل به دلیل دارا بودن پتاسیم ممکن است، یک سری ریسک ها را در رابطه با بارداری کاهش دهد. فشار خون بالا با پیامدهای نامطلوب سلامتی در بین افراد باردار همراه است، از جمله زایمان زودرس و مرگ مادر هنگام سزارین، با این حال، افزایش مصرف پتاسیم ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

به عنوان مثال، رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسی برای توقف فشار خون بالا (DASH) به دلیل اثرات کاهنده فشار خون، مفید است. اگر باردار هستید، خوردن خوراکی های غنی از پتاسیم مانند شلیل خشک ممکن است به زایمان ایمن و سالم کمک کند.

شلیل به دلیل داشتن پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این خاصیت ممکن است باعث پیامدهای مثبت سلامت در افراد باردار شود.

شلیل خشک

نتیجه نهایی:

شلیل نوعی هلو با پوست صاف است که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. آنها همچنین کالری و چربی کمی دارند. از دیگر خواص آن، جذب آهن، افزایش وزن و افزایش سلامت پوست است. این میوه تابستانی یک افزودنی ساده و سالم به رژیم غذایی می دهد.

برای خرید میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *