میوه ها

ضدعفونی کردن میوه

ضدعفونی میوه

جامعه ی ایران، از جوامعی است که مردمانشان وسواس خاصی در شستشو و ضدعفونی کردن میوه ها دارند. این حساسیت (که بسیار ستودنی است) در زمان شیوع بیماری کرونا به حداکثر میزان خود رسیده است. اگر بخواهیم میوه ها را خشک کنیم، بعد از گزینش، مهمترین قسمت شستشوی میوه ها و سبزیجات می باشد. نه فقط در خشک کردن بلکه در مصرف میوه ها و سبزیجات باید بدانیم که این مواد خوراکی بدون شستشوی صحیح امکان آلودگی و مسمویت های شیمیایی یا میکروبی را حتما به همراه خواهند داشت. مسمومیت شیمیایی معمولا از سموم و آفت کش ها جذب می شود و آلودگی های میکروبی از کود های ارگانیک و حشرات، حتی میوه هایی که در شرایط محیط بسته و هیدروپونیک پرورش داده می شوند هم بی نیاز از شستشو نمی باشند.

مراحل ضدعفونی کردن میوه:

سالم سازی میوه جات شامل جرم زدایی، انگل زدایی و در آخر گندزدایی است.

جرم زدایی:

شامل گرفتن گل، چربی، ذرات چسبیده به میوه و سبزیجات است. این عمل توسط مایع ظرف شویی انجام می شود. در این مرحله پس از آبکشی میوه جات، چند قطره مایع ظرفشویی را در لگن و یا سینک ظرف شویی حاوی آب و میوه می ریزیم. بعد از چند دقیقه سطح لیز شده و موادی که به میوه و سبزی ما چسبیده اند سر می خورند و جدا می شوند. سپس باید آبکشی کنیم. نباید فراموش کنیم که مایع ظرف شویی توان امحای میکروب ها را نداشته و فقط سبب جدا شدن ذرات و برخی چسبندگی ها از میوه ها می گردد.

خرید میوه خشک مخلوط

انگل زدایی:

موادی مانند آب اکسیژنه و برخی از انواع الکل ها در کشتن انگل های موجود در میوه موثر عمل می کند. فراموش نکنیم که انگل های بیرونی و غیر قابل رویت توسط این روش کشته می شوند و انگل هایی که درون میوه جا خوش کرده اند توسط این مواد نمی میرند. میوه ای که انگل ها به درون بافتش نفوذ کرده اند را باید دور ریخت. حتی اگر بافت میوه در ظاهر سالم و زیبا باشد.

برای مطالعه مقاله انواع میوه کاکتوس می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ضدعفونی

ضدعفونی

گند زدایی:

موادی هستند که بصورت تخصصی در گند زدایی استفاده می شوند. این مواد عموما در داروخانه ها و فروشگاه های بزرگ (هایپرها) یافت می شوند. راه استفاده از اکثرشان شبیه هم است. میوه ها را پس از آبکشی در این محلول ها قرار می دهیم. بسیار مهم است که بدانیم میزانی که در دستور العمل نوشته شده است برای هر ماده ی گندزدای موجود در بازار متفاوت است. موادی با مقدار کم و موادی با مقدار بالاتر گند زدایی می کنند. مقدار بیش از حد مواد گند زدا می تواند ایجاد آلودگی شیمیایی کند و یا به گوشت میوه آسیب برساند. پس در مقدار مصرف باید حداکثر دقت را به کار برد.

نمک به عنوان ضد عفونی کننده:

نمک یک ضد عفونی کننده ی متوسط محسوب می شود. ماده ای که کمترین کاهش طول عمر میوه ها را در پی دارد. دو قاشق مرباخوری نمک را در یک لیتر آب ولرم حل کرده و میوه ها را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار می دهیم و در پایان با آب سرد آبکشی می کنیم. برای میوه هایی که پوست آنها کلفت است مانند صیفی جات، پس از این عمل با برس روی پوست بایستی بکشیم تا تمیز و آماده ی خوردن شود. در برخی دستور العمل های پاکسازی میوه، اضاافه کردن کمی سرکه هم پیشنهاد می شود. سرکه توانایی ضد عفونی بالاتری نسبت به نمک دارد. ولی ممکن است که به بافت میوه های پوست نازک نفوذ کرده و طعمش را دگرگون کند. پس نبایستی بیش از چند قطره سرکه استفاده نمود.

خرید نمک

سخن پایانی:

هر چند که شستشوی میوه امری ضروری به نظر می رسد، اما نباید فراموش شود که فرایند شستشو به دلیل نفوذ آب در بافت میوه باعث کوتاه شدن عمر میوه شده و میوه را در معرض پوسیدگی و یا فساد قرار می دهد. به این معنی که زمان شستشو و زمان مصرف میوه نباید چندان فاصله ای طولانی داشته باشد.

برای خرید اینترنتی میوه خشک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
بهنام شایسته

درباره بهنام شایسته

پس از اخد مدرک کارشناسی مهندسی متالورژی دانشگاه شیراز در عرصه ی واردات زیورآلات، صنایع دستی، عتیقه و ظروف نقره وارد شدم، طی این مدت دوره های بازاریابی، مدیریت فروش دیده ام. پس از آن به نوشتن داستان و نمایشنامه نویسی به صورت حرفه ای روی آوردم و به دنبال آن به دلیل علاقه شخصی به محتوانویسی وارد شدم. آشنا به زبان انگلیسی، اسپانیول و تا حدودی آلمانی می باشم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *