گیاهان

زمان مناسب برای غذا دادن به گیاهان

غذا دادن به توت فرنگی

بعد از اینکه محل مناسبی برای کاشت گیاهان، و یا قرار دادن گلدان های خود پیدا کردید، اقدامات اولیه برای کاشت و پرورش گیاه جوان خود انجام دادید، و آنها را در خاک غنی و مغذی کاشتید، اکنون نوبت آن است که بنشینید و گیاه خود را تماشا کرده و لذت ببرید. حال، تنها آبیاری گیاه کافیست؟ و یا گیاه به چیز دیگری نیز نیاز خواهد داشت؟ بله نیاز دارند، غذا!

گیاهان برای رشد، نیاز به نور خورشید، رطوبت و مواد مغذی دارند. آنها نور خورشید را از طریق شاخ و برگ خود جذب می کنند و از طریق ریشه های خود رطوبت و مواد مغذی را از خاک می گیرند.

خاک برگ غنی شده

همانگونه که باغ شما به آبیاری نیاز دارد، گیاهانتان هم به غذا نیاز دارند. با کم شدن مواد مغذی موجود در خاک، باید کود اضافه کنید. غذای گیاهی نیز جایگزین مناسبی برای مواد مغذی از دست رفته گیاهان در حال رشد است. گیاهان با تغذیه مناسب، ریشه های قوی تر و کارآمدتری خواهند داشت.

همچنین قوی تر، زیبا تر و پرمحصول تر می شوند. این نکات به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی گیاهان باغچه یا گلدان خود را تغذیه کنید؛ اما همچنان طبق دستورالعمل های قید شده روی بسته بندی محصول عمل کنید.

غذا دادن به گیاه

غذا دادن به گیاه

تغذیه گیاهان را از فصل بهار شروع کنید:

خاک غنی از مواد مغذی، به گیاهان کمک می کند تا ریشه های سالم تری داشته باشند. خاک باغ یا گلدان خود را در اوایل بهار (پس از آخرین سرما) با مخلوط همه کاره یا مخلوط گلدان Miracle-Gro® ترکیب کرده و آماده کنید. این مواد حاوی غذای گیاهی مناسب مورد نیاز گیاه است، تا سبزیجات، گیاهان و گل های شما رشد قدرتمندی داشته باشند و اولین وعده مواد مغذی حیاتی خود را، از طریق ریشه ها دریافت نمایند.

گلها و گیاهان چند ساله با شروع فصل رشد، به غذای گیاهی نیاز دارند. کود هایی مانند کود دانه ای Miracle-Gro® Shake ’n Feed® مواد مورد نیاز برای تمامی گیاهان را فراهم می‌کند. آن را به آرامی روی سطح خاک، اطراف پایه ی گیاه خود بریزید. مواظب باشید که آسیبی به ریشه ها وارد نشود. سپس خاک را آب دهید تا مواد مغذی موجود در آن، جذب گیاه شود.

پرلیت گیلدا

نوع غذا دادن به گیاهان خود را انتخاب کنید:

گزینه های انتخاب غذای گیاهی:

اگر ترجیح می دهید هنگام آب دادن به گیاه، بلافاصله آن را تغذیه کنید، کودهای محلول در آب، مانند کود محلول در آب Miracle-Gro®، مناسب ترین گزینه خواهد بود. آن را اندازه گیری کرده و مستقیماً در ظرف آب بریزید و مخلوط کنید و محلول را در اطراف پایه های گیاهان خود بریزید. برای آبیاری مناطق بزرگتر، از یک شلنگ یا آبپاش استفاده کنید. هر ۷ تا ۱۴ روز یکبار، به همین روش، گیاه خود را تغذیه نمایید.

برای کمتر کردن تعداد دفعات تغذیه گیاه خود، از گرانول های گیاهی، مانند Miracle-Gro® Shake ’n Feed® استفاده کنید. کار با این گرانول های خشک، بسیار آسان است. آن ها را روی سطح خاک بپاشید، سپس به آرامی با خاک زیر خود مخلوط کرده و بعد آبیاری کنید، تا فرآیند تغذیه آغاز شود.

آب دادن به گیاه

آب دادن به گیاه

به طور منظم گیاه خود را تغذیه کنید، حتی در فصل تابستان:

گیاهان عموماً بلافاصله بعد از کاشته شدن، رشد خود را شروع می کنند. بسیاری از انواع گیاهان نیز در اوایل یا اواسط تابستان، جهش رشد دارند ؛ بنابراین مهم است که مواد مغذی گیاه را در طول فصل رشد، در اختیار آن قرار دهید. به هر حال، شما به دنبال این هستید که گیاهان خود را به بهترین شکل رشد داده و مقدار شکوفه دهی و گلدهی، و درنهایت برداشت خود را به بیشترین مقدار برسانید؛ درست است؟ سبزیجات و گل های یکساله، با تغذیه مناسب به خوبی رشد کرده و پربار تر، و بار آنها نیز، بزرگتر خواهد بود.

الیاف گیاهی گیلدا

“طعم های مختلف” غذا های گیاهی را هم در نظر بگیرید:

در حالی که همه گیاهان، مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کنند، قسمت های مختلف گیاه، به توازن، به مواد مغذی مختلفی احتیاج دارند. نیتروژن باعث رشد برگ ها و ساقه های سبز می شود. فسفر به تقویت ریشه ها کمک کرده و موجب تشکیل گل های فراوان و رنگارنگ می شود.

پتاسیم به گیاه کمک می کند تا خود را در برابر انواع بیماری ها، خشکسالی و سایر عوامل استرس زا، محافظت کند. بنابراین، اگر انواع مختلفی از گیاهان را پرورش می دهید، دادن یک غذای همه کاره به گیاه، انتخاب مناسبی است. اگر به باغبانی علاقه دارید و دوست دارید سرتاسر حیاط خود را از انواع گلهای خوشبو و رنگارنگ پُر کنید، این نکته را به خاطر بسپارید.

گوجه فرنگی، کدو، فلفل، خیار و سایر سبزیجات (و گیاهان) اگر هر ۷ تا ۱۴ روز یکبار، با غذای گیاهی محلول در آب Miracle-Gro® تغذیه شوند، شکوفا خواهند شد. اگر می‌خواهید تعداد دفعات تغذیه گیاهان خود را به هر ۳ ماه یکبار کاهش دهید، از گرانول های Miracle-Gro® Shake ’n Feed مخصوص گوجه فرنگی و سبزیجات، استفاده کنید.

گل های رنگارنگ و زیبای یکساله و چند ساله خود را، هر ۷ تا ۱۴ روز یکبار با غذای گیاهی محلول در آب Miracle-Gro®، و یا هر ۳ ماه یکبار با محلول گیاهی گلدهی Miracle-Gro® تغذیه کنید. هر دو مواد، به گیاهان گل دار کمک می کنند تا ریشه های محکم و شکوفه های زنده تری داشته باشند.

تغذیه گیاه

تغذیه گیاه

به آثار و علائم گرسنگی در گیاه خود دقت کنید:

وقتی خاک دچار کمبود مواد مغذی شود، نمود آن در گیاهان، قابل رویت خواهد بود. مراقب علائم هشدار دهنده در گیاه خود، مانند شاخ و برگ رنگ پریده یا زرد شده، یا میزان گلدهی کمتر یا رشد کندتر از حد معمول، و یا ساقه های پژمرده، شُل و ضعیف باشید. اگر گیاه خود را به طور مرتب آبیاری کرده اید (اما نه زیاد!)، و آثاری از گزند حشرات یا بیماری در آن مشاهده نمی کنید، پس احتمالاً گیاه شما نیاز به تغذیه دارد.

خاک برگ بهکام

علف های هرز را تغذیه نکنید:

اگر به این نکته توجه نکنید، علف های هرز با گیاهان محبوبتان، بر سر جذب رطوبت و مواد مغذی، رقابت خواهند کرد. قبل از کود دادن، علف های هرز را از خاک بیرون بکشید و صرفاً مواد غذایی گیاهی را در اطراف پایه های گیاهان خود بریزید، تا مواد مغذی در جایی که بیشترین نیاز به آن است، استفاده شود. از عدم وجود علف های هرز، به طور منظم در طول مدت رشد اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده، سریعاً آن ها را از بین ببرید.

چه وقت گیاهان خود را تغذیه کنید

چه وقت گیاهان خود را تغذیه کنید

نکته آخر:

غذای گیاهی خود را در مکانی که به راحتی قابل رویت است، مانند کنار وسایل باغبانی خود نگه دارید تا تغذیه گیاهانتان را فراموش نکنید (البته آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید!). همچنین می توانید تاریخ دقیق کوددهی را روی تلفن هوشمند خود تنظیم کنید، تا فراموشتان نشود. سپس، وقتی زمان مناسب فرا رسید، به گیاهان خود غذا دهید!

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *